2015. június 19., péntek

III. rész: Tisztaság

Sokat gondolkodtam ezen rész megírása előtt, mert azt hiszem, ez a téma igencsak megoszthatja az olvasókat. Másrészt ez biztosan egy olyan téma, ami a közeli jövőben (lehet, hogy a távolabbiban sem) fog belekerülni az egyetemi/iskolai pedagógia-pszichológia tananyagba. Harmadrészt: életem első 22 évében én sem tartottam fontosnak ezt a területet.

Azt is meg kell vallanom, hogy számomra ez a terület egy folyamatos harccal - ma már a legtöbbször győztes harccal jár.

Ebben a bejegyzésben a szexuális tisztasággal szeretnék foglalkozni, de nem szeretnék kitérni a párkapcsolatok kérdésére, mert a tanár-diák viszonyban ennek fel sem szabadna merülnie, szerintem. (Talán majd egyszer írok a párkapcsolatokról is, mert az is az egyik kedvenc témám).

Miért fontos ez a terület Isten számára? 1. Mózes 1:27, 31 "Megteremtette Isten az embert a maga képmására, Isten képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette őket. [...] És látta Isten, hogy minden, amit alkotott, igen jó. Így lett este, és lett reggel: hatodik nap."

Két dolgot emelek ki ebből a két versből: Isten a saját képmására teremtette az embereket, illetve a teremtés befejezte után azt mondta az emberről (is), hogy igen jó (szerintem még füttyentett is örömében :) ). Az ember azzal a különleges tulajdonsággal bír az összes többi teremtménnyel szemben, hogy Isten "lenyomata". Mivel Isten szent is tiszta, így a lenyomata sem lehet más, már ami az "eredeti állapotot" illeti. Isten szeret annyira, hogy az a vágya, hogy ez az eredeti, tiszta állapot megmaradjon. Aztán, sajnos, ez a tiszta állapot megváltozik (szexuális, fizikai, lelki értelemben), de most ennek kifejtése sem ennek a bejegyzésnek a témája.

Láthatjuk azt, hogy Isten nem öncélú a tisztasággal kapcsolatban, miattad és miattam veszi ezt igen komolyan.

Erre jó példák Jézus és Pál szavai:

Máté 5:27-28. "Hallottátok, hogy megmondatott: „Ne paráználkodj!” Én pedig azt mondom nektek: aki kívánsággal tekint egy asszonyra, már paráznaságot követett el vele szívében. "

1. Timóteus 5:1-2. "Idősebb férfit ne dorgálj meg, hanem intsd mint apádat, a fiatalabbat pedig mint öcsédet, az idősebb asszonyt mint anyádat, a fiatalabbat mint húgodat: teljes tisztasággal"

Jézus azt mondja, hogy a szexuális tisztaság nem csupán a tettektől függ, vagy csupán a tettekben dől el. Ez már sokkal hamarabb eldől: a szívben és a fejben (Máté 15:13-20). Sokkal magasabbra emeli a mércét, mint a Tízparancsolat.

Timóteus egy fiatal (nálam is fiatalabb) férfi volt, és Pál azt írja neki, hogy teljes tisztasággal intse a fiatalabb nőket, asszonyokat, úgy, mint a húgát.

Miért aktuális számomra ez a téma? A hallgatóim háromnegyede fiatalabb nő, kb. 15 évvel fiatalabbak nálam. Nekem azért segít sokat Pál hasonlata, mert motivációt ad nekem. A húgomról (vagy a lányomról) teljes tisztasággal gondolkodni nem lenne megerőltető, sőt ilyen kapcsolatra vágynék a húgommal és a lányommal. És hogy érezném magamat, ha valaki szexuálisan bántalmazná őket (direkt hozok ilyen erős példát)? Az első gondolatom az lenne, hogy eltörném a kezét annak az embernek, aki ezt tenné a lányommal vagy a húgommal.

A Pál által leírt teljes tisztaságba nem fér bele a flört, a kétértelműség (Efezusiak 5:3-5.), a hölgy hallgatóim ruházatának, testének stírölése, "végig elemzése".

Isten ennél sokkal többre becsüli a szebbik nemet, nem csak egy darab húsnak tekinti a lányokat, nőket, hölgyeket és asszonyokat, akik, szerintem, sokszor csak szexuális vágyakat kielégítő céltáblának használnak férfiak. Isten gyönyörködik a lányok, nők, hölgyek, asszonyok szépségében, és a lelkük épülésére figyel.

A tiszta, kétértelműség és flört mentes tanár-diák kapcsolatban, azt gondolom, hogy jobban biztonságban érzik magukat a hölgy hallgatók, és amennyire megfigyeltem életem során, egy kapcsolatban a nőknek a biztonság érzete az egyik legfontosabb dolog.

Én sem szeretném, ha csupán egy darab húsként gondolkodna rólam bárki is.

De, ugye, a kapcsolat mindig kettőn áll. A hölgy hallgatók is tudnak tenni a tisztaságért. Nem, nem arra gondolok, hogy csadorban kellene járni egyetemre a fiatal hölgyeknek, hanem arra, hogy ne éljenek vissza a szépségükkel, amivel Isten megáldotta őket. Nem fair azért kacérabb ruhát felvenni szóbeli vizsgára, hogy eltereljük a férfi tanerő figyelmét, vagy akár így feljebb kerekedjen az osztályzat, illetve biztosan nem újdonság a kedves Hölgyek számára a "szempilla-rebegtetés" fogalma, igaz? :) Ez csak néhány eset, amivel én találkoztam, és ennél sokkal durvábbakat hallottam hiteles forrásból. Nem állítom, hogy ez minden hölgyre igaz, csak egy-két esettel találkoztam, de a kísértés ott lehet.

Egy tiszta tanár-diák kapcsolat a biztonságon túl bizalmat, illetve az egyértelműsége miatt valódi őszinteséget tud szülni. A rázós szituációkban a bizalom, az egyértelműség és az őszinteség számít igazán, hogy a nehéz helyzet után is valódi béke maradjon mindkét fél szívében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése